Какво е 120Hz и 240Hz при мониторите
През последните няколко години се наблюдава нарастване на показателите на средния клас монитор, включващо по-добри панели, по-висока резолюция и повече конектори. Обикновено честотите на които работят мониторите варират от 60Hz, 120Hz и 240Hz. Това е една от най-объркващите характеристики при мониторите, които погледнати така не носят обяснение за потребителя. Имайте предвид, че тази характеристика не подобрява точността на цветовете или резолюцията.
Какво означават 120Hz/240Hz при геймърските монитори?
Не до толкова запознатите потребители често приемат, че монитори с 120Hz има нещо общо с производителността, защото тази характеристика изглежда сходно със скоростта на централния процесор. Всъщност термина описва нещо по-различнo, а именно честотата на обновяване.
Честотата на опресняване е броя пъти в секунда, когато дисплея опреснява изображението. Имайте предвид, че честотата на опресняване и честотата на кадрите са два различни термина. Честотата на опресняване е характеристика на монитора, докато честотата на кадрите е характерна за информацията, която постъпва към дисплея. Подобряването на честотата на опресняване не води до подобряване на честотата на кадрите, освен ако честотата на кадрите на гледаното от вас съдържание може да надвишава честотата на опресняване на настоящия ви монитор.
Сега знаете какво означават номерата, но спецификациите не разкриват пълните подробности. Ще ви посочим три причини, поради които може да искате 120Hz/240Hz монитор.
Подобрена резолюция на движението
Първата голяма полза от по-високата честота на опресняване е подобрената резолюция на движението, която може да се опише като възприетата острота на движещо се изображение. Разминаването се получава поради това, че човешкия мозък обработва множество отделни кадри, които монитора показва.
По-високата честота на опресняване помага да се намали замъгляването, като се даде на човешкия мозък повече информация, за да намали възприеманото замъгляване. Въпреки това, за разлика от компютърния хардуер, мозъка ни не е съставен от една и съща спецификация. Някои хора забелязват незабавно разликата между дисплей от 60Hz и 120Hz, докато други не виждат тази разлика. Разликата между 120Hz и 240Hz е още по-фина.
При избор на монитор, можете да разгледате монитори с честота на опресняване 120Hz. Може да се базирате на предишен опит и ако веднага забележите трептене или размазване, вероятно ще забележите разликата. Потребителите, които никога не са имали проблем, може да не виждат подобрение.
Редуцирано накъсване на дисплея по време на игра
Честотата на опресняване и честотата на кадрите не са едно и също, а в игрите разликата между тях може да доведе до артефакт, известен като накъсване на екрана.
Това се случва, когато видеокартата изпраща кадри с честота, която е далеч от честотата на опресняване на свързания към него монитор. Тъй като кадрите, които се наслагват са повече, отколкото монитора може да обработи, половината от тях се показват на екрана, разсейващ се проблем, който по-малко чувствителните потребители обикновено ще забележат.
Да вземем за пример Diablo 3. Тази игра не е натоварваща за повечето компютри и ще видите много геймъри да играят в рамките над 60 кадъра в секунда. Но дисплей с 60Hz се опреснява само 60 пъти в секунда. Това означава, че геймърите не могат да се възползват в пълна степен от подобрената реакция на по-високата честота на кадрите и може да забележите, че дисплея не може да се справи с подадените данни към него. Един 120Hz дисплей се опреснява два пъти по-бързо от 60Hz, така че може да показва до 120 кадъра в секунда, а 240Hz може да показва 240 кадъра в секунда. Това ще премахне накъсването в повечето игри.
V-sync е често срещано решение елиминиращо накъсванията на кадрите при 60Hz дисплеи, тъй като покрива кадрите в игрите при 60fps (в повечето игри). Но V-sync може да въведе входно закъснение и да ограничи производителността на компютъра. Много геймъри откриват игри работещи без V-sync на 120Hz монитори, които са по-производителни от същите игри работещи с V-sync активирана на 60Hz монитор.
По-добра реакция в игрите
Честотата на опресняване на монитора оказва влияние върху входното закъснение. 60Hz дисплей, например, никога няма да има видимо закъснение под 16.67ms, защото това е времето, което преминава от едно опресняване до друго. 120Hz дисплей има време до 8.33ms, а 240Hz дисплей допълнително го намалява до 4.16ms.
Редуцирането на закъснението с по-малко от 10ms може да не изглежда важно, но за геймърите това не е така. Входното закъснение може да бъде проблем за запалените геймъри.
Нужен ли ви е наистина 120Hz или 240Hz монитор?
Две от горепосочените точки се отнасят изключително до самия гейминг. Това води до очевидно заключение: За геймърите са важни. А всички останали?
Въпреки, че подобрението в резолюцията за движение е забележимо, ползата от нея в някои случаи е трудно забележима. Мониторите с честота 120Hz или 240Hz допълнително подобряват качеството на движението с процесорите за обработка на изображението, което променя входния сигнал към тях. Много от тях могат да добавят кадри, което ефективно увеличава съдържанието на кадъра. Мониторите нямат процесор: входния сигнал е това, което се изобразява на дисплея. Това свежда до минимум ползата от панела при гледане на видео съдържание. Подобрената честота на опресняването също не гарантира елиминирането на „ghosting”, артефакт, общ за LCD мониторите, който кара движещите се обекти да оставят размазани следи зад себе си.
Накратко, потребителите, които не играят, трудно ще усетят разликата. Използването на средства за подобрено качество на изображението, а не подобрена ефективност на движението, обикновено е най-добрия избор. Има много IPS панели на пазара (като серията Dell Ultrasharp), които разчитат на 60Hz панели, но са по-добри от повечето 120Hz монитори на пазара.
Оставете коментар